2 november 2008

Hur ett par byxor blev en jacka


Ja, då var det väl dax att visa och tala om hur jag tänkte då jag sydde den först av höstjackorna som jag nämde tidigare i bloggen.

Förra sommaren fick jag en massa kläder och tyger av min svärmor som hon hade rensat ur. Jag tog tacksamt emot men eftersom inte tiden fanns till att gå igenom dessa påsar blev de stående på vinden. Jag kikade i en av dessa för en liten tid sen och hittade då ett par mörkblå manchesterbyxor. Jag gillade tyget och tänkte att det nog skulle vara tillräckligt för att räcka till en jacka åt stora grynet. Men tji fick jag. Istället blev det en jacka till mellangrynet som han nu visar ivrigt för alla.


Jag tänkte att jag skulle dokumentera hur jag gjorde och därför fotade jag en del under arbetets gång. Men eftersom jackan blev för liten till den som det var tänkt till, tappade jag sugen lite och missade då också att fota hela processen, men lite blev det i allafall.

Så här kommer en liten bildserie i hur ett par byxor blev en jacka:

Här är byxorna innan jag satte saxen i dem.



Jag lade ut mönstret på tyget efter att jag sprättat loss de flesta delar.

Linningen klippte jag bort helt, men sprättande annars det mesta eftersom jag tvungen att använda sömnsmånerna var för att få ut alla delar. Det blev en del måttade med mönsterpappren, men tillsist så gick det att få ut alla delar.


Sen var det bara att som vanligt sy ihop alla delar.



Här är jackan utan att sidsömmar är ihopsydda, nu börjar man ana konturen på jackan.



Så här blev luvan i ett första stadie. Jag hade inget mönster på luva till omlott tröja så jag chansade och gjorde den främre delen av luvan ( under hakan) som långa tåtar som jag senare passade in i halshålet på jackan. Eftersom tyget inte var så brett på det ställe jag klippte ut luvan på så fick det bli en skarvning i tyget. Det syns lite, men får vara så helt enkelt.


När jag hade sytt klart jackan så klippte jag ut alla delar igen, men nu av en röd fleecefilt som fick bli foder i jackan. Jag valde att göra fodret ärmlöst eftersom modellen på jackan var lite smal i ärmarna som dessutom blev extra smalt, eftersom byxbenen som jag klippte ut ärmarna från inte var tillräckligt breda. Men så är det när man vill återanvända, det blir lite små kompromisser lite här och var.

Sen blev det ett hopp i min bilddokumentering, men här är det färdiga resultatet. Jag kantade jackan med en rosa bomulls sneslå, satte brun mudd i ärmsluten, satte tryckknappar och gjorde en uggleapplikation på ryggen. Jackan fick välgodkänt av mellan grynet.

Här posar han villigt så att vi ska kunna se den fina jackan ;-)

Sen var det lite skoj (eller vad man ska säga) att två dagar senare då höstjackan äntligen blivit klar så såg det ut så här ute. Så det var bara att plocka fram vinterkläderna när vi kom hem från barnens farmor och farfar.

Två små nissar i full fart nerför backen.








6 kommentarer:

  1. Nämen! Den blev ju hur snygg som helst!! Lyckans gryn som fick så fin jacka!!

    SvaraRadera
  2. Jättefint!!!
    Snacka om att sy jackor på löpande band..
    kram nina

    SvaraRadera
  3. Ja, lite löpande band blev det visst, fast det var ju inte riktigt tänkt så från början. Fast då fick ju båda varsin jacka istället, vilket ju var ganska bra.

    SvaraRadera
  4. Vilken supersnygg jacka!!!

    SvaraRadera
  5. vilken underbar nåldyna, ser ut som små sjalbebisar. Vart har du hittat den?

    SvaraRadera
  6. Åh, min nåldyna är faktiskt inhandlad i Kina av min mamma. Tyvärr har den blivit sönderanvänd efter många års trogen tjänst. Så nu har jag en vanlig magnetskål istället.

    SvaraRadera