21 januari 2009

Hur jag gjorde en tröja med passpoal


Jag tänkte, eftersom det var några som undrade, att lägga ut en liten bildserie på hur jag gjorde passpoalen. Det finns säkert andra jättebra sätt att göra detta på men här kommer min hemmasnickrade variant.

1.
Jag började med att klippa ut fyra strycken remsor som var ungefär 2 cm bred och lika långa som ärmhålen. Jag klippte den på skrå i tyget.


2.
Remsan vek jag dubbel och nålade fast jäms med ärmens kant.



3.
Då jag tyckte att det var lite klurigt att veta exakt var jag hade passpoalbandkanten när jag skulle sy ihop ärmen kom jag fram till att det bästa vore att sticka fast bandet på ärmen först innan jag nålade fast ärmen mot livet på tröjan.
Jag använda mig av så stor stygnsbredd som möjligt att sticka fast bandet med .




4.
Två färdiga, två kvar....



5.
Sen nålade jag fast ärmen mot livet med passboalbandet emellan.




6.
Ovelockade fast kanten. Den inre sömmen på overlocken gick kant i kant med den tidigare stickningen. Detta för att jag sen ska kunna dra ur tråden från stickningen då ärmen satt där det skulle.



Här syns det hur jag menar.




7.
Så drog jag bort tråden och vände på steken.
Då såg det ut så här!!



8. Sen var det bara att göra likadant på de resterande 3 sömmarna.




Det färdiga resultatet.


11 kommentarer:

  1. så snygg!!! vilken bra beskrivning! får jag länka till den?

    SvaraRadera
  2. Grymt snygg färgkombo (igen!) :-) Vilken bra beskrivning du gjort också!

    SvaraRadera
  3. Snygg tröja och jättebra beskrivning!
    /Anna

    SvaraRadera
  4. Superbra beskrivning, tack!

    SvaraRadera
  5. Bra beskrivning, tack. Nu måste jag bara fundera ut vilket plagg som behöver en passpoal, för det blev så snyggt.

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för den :)

    SvaraRadera
  7. Vad skönt med lite stöd. Hade kommit så pass långt i mitt tänk att det ju måste vara så där man gör :-)

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig blogg och tack för beskrivningen av passpoal!

    SvaraRadera
  9. En passpoal får verkligen plagget att se mera arbetat och proffsigt ut!

    SvaraRadera
  10. oh, vad bra, precis vad jag behövde!!! tusan tack1!!!

    SvaraRadera
  11. Tack för en alldeles lysande beskrivning av hur man gör en passpoal.

    SvaraRadera